Een slordige 25 miljard euro gaat de uitbreiding van de luchthaven van Dubai kosten. Maar dan heeft sjeik Al Maktoum ook de grootste luchthaven ter wereld.

In de woestijn van Dubai verrijst alsnog de grootste luchthaven ter wereld. Leider sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum heeft toestemming gegeven voor een investering van 32 miljard dollar (25 miljard euro) in uitbreiding van Al Maktoum International, nu nog het tweede vliegveld van het emiraat. Dergelijke plannen bestonden al langer, maar werden in 2010 in de nasleep van de kredietcrisis in de ijskast gezet.

Luchthaven Dubai: 200 miljoen passagiers per jaar

Het luchtvaartknooppunt moet uiteindelijk 200 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. Nu zijn dat er nog maar 5 miljoen. De luchthaven van Atlanta in de Verenigde Staten, nu nog ’s werelds grootste, ontving vorig jaar ruim 94 miljoen reizigers, Schiphol ruim 52 miljoen.

Al Maktoum International wordt de nieuwe thuisbasis van Emirates. De nationale luchtvaartmaatschappij van Dubai is nu nog gevestigd op Dubai International Airport. Die luchthaven bood vorig jaar ruimte aan meer dan 66 miljoen passagiers en groeit de komende jaren ook nog verder naar een capaciteit van 100 miljoen reizigers.

Dubai versus Europese luchthavens

De sterke expansie van Dubai als internationaal knooppunt voor vliegreizen, met name van Europa naar het Verre Oosten en Australië, bedreigt de positie van Europese luchthavens als Schiphol, Frankfurt, Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle.

Gevestigde luchtvaartmaatschappijen als KLM, Air France, Lufthansa en British Airways hebben bovendien veel last van de opkomst van Arabische concurrenten als Emirates, Etihad en Qatar Airways.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl